уторак, 26. јануар 2016.

AMSTERDAM 2015.

Amsterdam je najveći grad kraljevine Holandije. Grad leži na obali reke Amstel i povezan je kanalima i mostićima, nešto nalik Veneciji. Amsterdam je danas jedan od najvećih finansijskih centara Evropa, ali i prestonica raznih kulturnih dešavanja. Svake godina u Amsterdamu se održava stotinu premijera na raznim pozornicama širom grada. Amsterdam tokom cele godine beleži izuzetnu turističku posetu.

Otići u Holandiju i posetiti Amsterdam i upoznati njihovu kulturu je veliki izozov. Ja sam imala sreće te sam  se u oktobru 2015. sa prijatljima uputila na putovanje koje nikada neću zaboraviti!
Rano ujutru stižemo u Amsterdam, već vidno ispijeni od puta i Oktobar festa koji smo posetili prethodni dan. Ulazimo u grad i ja se polako budim. Uzbuđenje mi raste i od lepote mi zastaje dah.
Dočekuju nas šarmantne građevine, neobične vrste ptica i veliki broj biciklista koji žurno voze ne pazeći na pešake. Posle kraće šetnje sam došla do zaključka da mi moramo paziti na bicikliste i uvek ih propušati jer bi nas u suprotnom neko udario. Biciklizam je kod njih stvar tradicije koju oni neguju i poštuju. Automobila maltene da i nema. Dobro, ima ih, ali ne u toj meri kao bicikala.
Elem, krećemo iz luke u kojoj smo se parkirali i ja opet ostajem bez daha.
Kolaž grada, arhitektura, živopisne boje, veseli ljudi već u 9h ujutru koji šetaju i pale džointe usput, sve me je to vidno iznenadilo i oduševilo.
Iskreno, pre putovanja nisam znala šta da očekujem. Nisam ni mogla da zamislim da je sve tako nestvarno. Nisam ni mogla da pretpostavim da je Amsterdam bajkovit grad sa kućicama koje izgledaju kao da su od čokolade.

Vodič nam objašnjava koji je koji deo grada ali ja sam u transu. Ne čujem  ništa, samo uživam i upijam energiju grada. Kasnije sam sama otkrila gde se šta nalazi, jer Amsterdam nije veliki grad, ali  je živ grad kojeg se ne možete zasititi.
Stižemo do prvog trga Dam gde se nalazi kraljevska palata i muzej Madam Tiso (muzej voštanih figura). Skrećemo u ulicu koja podseća na našu Knez Mihajlovu i laganim hodom gledamo izloge.
Moj pogled su privukle simpatične prodavnice sira i suvenirnice. Pored toga u toj ulici možete pronaći sve one radnje o kojima mi iz Srbije samo maštamo.
Razne kozmetičke prodavnice kao što su Mac, Urban Decay, Body Shop, Douglas parfimerija, Lush, se sve nalaze u toj ulici. Na kraju te ulice se nalazi prelepa cvetna pijaca na kojoj možete pazariti lukovice lala u svim bojama kao i seme za bilo koju drugu biljku :D. Cene na ovoj pijaci su vrlo pristupačne. Ja sam svoju sveki obradovala lalama u bojama koje se mogu zamisliti. Kesa sa 20 lukovica  u različitim bojama košta 7e, koliko se sećam.

Dolazimo do drugog trga, Leidseplain, i tu se upoznajemo sa najstarijim Coffe Shopom u Amsterdamu. Vodič nam je objasnio da je taj coffe shop nastao među prvima i da sada ima lanac svojih radnji. Da smo bili zainetersovani da konzumiramo nešto od lakih droga koje se prodaju u coffe shopovima cenim da bi Buldog bio naš izbor. Ali, ipak, iako je to u Amsterdamu najnormalnija stvar mi se nismo usudili. Policije ima skoro na svakom ćošku, ali su prilično nenametljivi. Za 4 dana boravka nismo primetili ni jedan jedan incident. Svi se dobro zabavljaju, piju i pušu :D ali niko nikoga ne dira, niko ne radi ništa na tuđu štetu. Totalno nestvarno!
Preko puta coffe shopa Buldog se nalaze ušuškani kafići u kojima je zabranjeno konzumirati marihuanu. Tu dolaze ljudi sa decom i turisti koji nisu zainteresovani za taj vid zabave.
Cigarete smete pušiti samo u bašti kafića, unutra je to strogo zabranjeno.
Muzejska četvrt se nalazi blizu trga.
Rajks muzej, Van Gogov muzej, kuća Ane Frank, muzej Madam Tiso, to  su samo neki od muzeja  koje možete posetiti u ovom čarobnom gradu.
Blizu tog Leidseplain trga i muzejske četvrti se nalazi Vondelpark koji poseti nekoliko miliona turista godisnje.
Okružen zelenilom kao stvoren je za beg iz buke. U njemu se možete opustiti i iskulirati, a ako vam vreme dozvoljava možete organizovati i piknik na travi koji je normalna stvar u tom parku :).

Posle obilaska muzeja dijamanata i čuvenog natpisa I AMSTERDAM krećemo na plovidbu po Amstelu. Na brod smo se ukrcali u luci prekoputa Heineken experience muzeja u kojem za 17e možete popiti koliko god želite Heinekena :).
Vožnja brodom traje nekih sat vremena. To je iskustvo koje vam preporučujem da probate ako se nađete u Amsterdamu. Pogled iz broda je fascinantan. Videli smo grad nekim drugim očima. Zašli u delove koje nismo mogli obići pešaka. Građevine, kao što sam već nekoliko puta napisala, mame poglede i uzdahe. Interesantno je to što nigde nisam primetila zavese na prozorima. Čak ni u prizemlju. Ljudi u Holandiji žive opušteno ne zanimajući ih kako drugi žive i šta rade. Možda je na mene najveći utisak ostavio njihov mentalitet, njihova sloboda i energija koja kruži gradom.
Ploveći brodom kroz kanal primetila sam dosta usidrenih brodića kompletno sređenih za život.
Na tim brodovima žive ljudi. To mi isto bilo wooow. Imaju struju, vodovod i sve normalne uslove za život. Fenomenalno, zar ne?! Terasice na tim brodovima su uređene za uživanje. Ma milina.

Treći trg u Amsterdamu je Rembrandplein. Tu su smešteni kafići, restorani, hoteli i zato je on prilično primamljiv za turiste. Na tom trgu se nalazi skulptura velikog  umetniku po kome trg nosi  ime.
Cene su šarenolike, ali Amsterdam nije jeftin grad. Harana im je fantastična i na svakom ćošku se može kupiti nešto za grickanje. Mi smo uživali u porcijama fantastičnog pomfrita. Probali smo i rebarca koja su takodje ukusna. Moj prijatelj je inače Amerikanac i on im je dao pozitivnu ocenu :D.
Cene pića se kreću od 3e pa naviše. Cene porcija po restoranima su od 10e.
Pomfrit je oko 3e fišek. Parče pica je neverovatno uksuna je oko 3e.
Cene suvenira su od 1,5 pa do 5e. Na Dam trgu smo pronašli jednu simpatičnu suvenirnicu koja ima najniže cene magneta i ostalih suvenira.
Kafići i restorani možda i ne izgledaju spektakularno spolja ali kada se uđe u toalet sve se sija. To me je baš iznenadilo.
Po gradu možete jesti i Meku ili Burger kingu...U Amsterdamu ima za svakoga po nešto!

Dolazimo do intersantnog dela moje putašestvije :). To je svakako ulica crvenih fenjera.
Sa leve i desne strane kanala se nalaze izlozi u kojima stoje persone koje se bave najstarijim zanatom na svetu. Pored izloga u ulici crvenih fenjera postoje razni sexy shopovi kao i pozorišta sa live nastupima. U redovima, da redovima dugim nekoliko metara, za live sex nastatupe stoje uglavnom Kinezi. U sexy shopovima se može videti svakojaka sexy oprema.
Iz izloga, razgolićene, zategnute i u fullu našminkane prostitutke mame i zovu da priđeš do izloga.
Ispred sexy shopova stoje afro amerikanci i nenapadno nude jače droge.
Negde sam pročitala da džepare i da su baš napadni ali mi nismo imali takvo iskustvo.
Ulicom crvenom fenjera smo se šetali uz ogromnu dozu zabave i smeha.
Posebno je bilo smešno što je mene zvala jedna lutka koja je savršeno izgledala. Kada je videla da ima moju pažnju rukom mi je pokazala na svoj polni organ. Do tog momenta bih  mogla  da se zakunem da je žensko. Ali prevarila sam :D. Tog sam dana prvi put u svom životu videla transseksualnu osobu.
Ulica crvenih fenjera je zabavni park sexa.
Fotografisanje je zabranjeno ali su moji prijatelji ipak uspeli da fotografišu jedan deo te famozne ulice :).

Prevoz je u Amsterdamu odlično regulisan. Kroz ceo grad se kreću tramvaji i autobusi.
Mi smo bili smešteni pored aerodroma, u hotelu Ibis i karta u jednom pravcu do grada je bila 5e.
Kada smo pitali vozača za dnevnu kartu ili neku povoljniju varijantu on nam je rekao da to ne postoji. Za ostala prevozna sredstva i ostale relacije ne znam koliko košta karta.
Pretpostavljam da je jeftinija, jer mi smo ipak bili daleko od grada...
U svakom slučaju, ako ste prvi put u gradu možete se raspitati bilo gde. Svi pričaju engleski i vrlo su ljubazni.
Vreme u oktobru je bilo prilično hladno. Ja sam, ako se ne krećem, cvokotala u zimskoj jakni. Ali Holanđanima je to kao proleće. Svi su išli u kratkim rukavima, čak i sandalama.
Jednom sam se baš zaprepastila kada smo sedeli u bašti nekog kafića gledajući prolaznike  kada je pored nas prošla mama na biciklu sa bebom bez kapice. Vetar je taj dan bio baš jak.
Dan pre toga je lila kiša kao iz kabla ali to njih nije zaustavilo. Ulice su se punile u sekundi kako  bi stala kiša na 5 minuta.
Amsterdam je otvoren grad, za sve i svakoga. To što nemaju predrasuda i što žive slobodno je srušilo sve tabue. Potpuno me je opčinio, razoružao i preporodio!
Amsterdam pruža neponovljiv doživljaj.
Amsterdam je grad je u kome je sve suprotno od onog na šta ste navikli.
Amsterdam se zavoli na prvi pogled, u Amsterdam jedva čekam da se vratim.